Bouwen met groen

14 april 2021

Terugblik: Bouwen met groen

beeld: Bloomimages

Op het terrein van woningbouw en stadsontwikkeling staat in Dordrecht veel te gebeuren. Er komt een nieuw Huis voor Stad en Regio, maar ook Spuikwartier, Stationsgebied en Maasterras worden flink aangepakt. Deze stedelijke gebieden zullen plek bieden aan wonen, werken en verblijven. Tot voor kort betekende ‘stedelijk’ vooral ‘steenachtig’. Maar dat gaat veranderen. Natuur dient in het denken nu voorop te staan, het onvermijdelijke gevolg van de klimaatverandering. Dit ‘natuurinclusief bouwen’ kan volgens Stichting DE STAD extra promotie gebruiken. Op woensdag 14 april is er daarom een online inspiratie-avond die zal worden geleid door moderator Anneke van Veen.

Drie experts vertellen hoe natuurinclusief bouwen een succes kan worden. Welke kansen zien zij en waar kan Dordrecht mee aan de slag?

Maike van Stiphout is landschapsarchitect en directeur van DS Landschapsarchitecten. Zij is auteur van de ‘Eerste gids voor natuurinclusief ontwerpen’.
Jos Goijaerts is directeur Investeringen van de Eindhovense woningcorporatie Sint Trudo en verantwoordelijk voor alle bouwprojecten. De nieuwe Trudo Toren op Strijp-S weerspiegelt hun groene ambitie en kan voor Dordrecht een inspiratiebron zijn.
Danny Esselman is architect-partner bij architectenbureau VenhoevenCS. Sinds Sportplaza Mercator uit 2006 heeft het bureau vele andere projecten ontworpen met natuurinclusiviteit als uitgangspunt.

De sprekers gaan in gesprek met panelleden, onder wie gemeentelijk stedenbouwkundige Edwin van Son, architecte Mira Gajić en stadsecoloog Sjoerd-Dirk Fiaschi-Van der Est.

De livestream is te volgen via deze link.