Samen Wonen: De Warren

18 januari 2024

activiteit: Samen wonen – Het verhaal van De Warren

In november 2023 bezocht Stichting De STAD samen met het Dordts Woongenootschap en SLOW (Samen Leuk Oud Worden) een aantal inspirerende projecten in Amsterdam waarbij gemeenschappelijk wonen centraal staat. Het meest uitgesproken project was dat van De Warren, een bijzonder project van jonge Amsterdammers die een woongebouw maakten waarvan ze collectief de baas zijn.

Samen met filmtheater De Witt heeft Stichting De STAD op 18 januari 2024 een avond georganiseerd rond de documentaire ‘Samen Wonen’ van regisseur Sam van Zoest. De film laat zien hoe het initiatief en de realisatie van wooncoƶperatie De Warren in Amsterdam IJburg is ontstaan.

Na afloop van de film houdt Geert ter Steeg een vraaggesprek met als centrale vraag: Is gemeenschappelijk bezit een goed alternatief voor het oplossen van de woningcrises?

Deelnemers aan het gesprek zijn:
– Marianne Opendorp van het Dordts Woongenootschap
– Peter Kuenzli, auteur van de publicatie Operatie Wooncoƶperatie
– Sam van Zoest, filmmaker en bewoner van De Warren
– Maarten Burggraaf, wethouder Stadsontwikkeling van de gemeente Dordrecht
– Peter Heijkoop, wethouder Volkshuisvesting van de gemeente Dordrecht

Zie ook de beelden van de avond: