Bezielde Bomen

26 mei 2021

activiteit: Bezielde bomen

Jannum Kruidhof en Ardie van der Knijff (foto: Allard de Goeij)
foto: Allard de Goeij

Bomen zijn overal, in bossen, langs lanen en ook in de stad. Maar wat betekenen bomen eigenlijk, wat doen ze met ons? En hoe is onze omgang met bomen? Hebben ze een ziel, kunnen ze ons bezielen?

Op uitnodiging van Stichting DE STAD en het Dordrechts Museum zijn op woensdag 26 mei een aantal inspirerende sprekers op deze vragen ingegaan. De registratie van de online lezingavond is hier terug te kijken (start uitzending: 2 min 17). Moderator Anneke van Veen liet de volgende sprekers aan het woord:

> Quirine van der Meer Mohr is conservator van het Dordrechts Museum en legt de verbinding met de tentoonstelling Diepgeworteld die nog t/m 15 augustus 2021 te zien zal zijn. Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Bomenstichting toont Diepgeworteld de veelzijdigheid van de boom in zes eeuwen Nederlandse schilderkunst. Van verhalende voorstellingen, realistische landschappen tot abstracte composities. Een dialoog van oude en moderne meesters. De Bomenstichting heeft voor deze gelegenheid een mooie bomenroute door de stad samengesteld langs bijzondere (monumentale) bomen; meer informatie is te vinden op de site van het Dordrechts Museum.
> Maja Kooistra is fysisch geograaf en auteur van o.a. ‘De aarde, de hemel en de bomen‘. Markante bomen waren niet alleen inspiratie voor kunstenaars maar waren vaak volgens velen ook bezield. Zij licht toe hoe bepaalde boomeigenschappen van de ruim 60.000 boomsoorten leiden tot een dergelijk geloof. Belangrijk gegeven is dat bomen zich continue verjongen en betrouwbaarheid en standvastigheid uitstralen. Veel monumentale bomen bezitten een symboolwaarde die duidt op welvaart en voorspoed. Ze vormen van oudsher een verbinding tussen hemel en aarde waar mensen kracht aan ontleenden: heilige bomen. Er werd bij bepaalde bomen ook recht gesproken.
> John Steegh, boomridder. De bomenridders vragen op vele manieren aandacht voor het behoud en de aanplant van de bomen. Groen in de stad zou het uitgangspunt moeten zijn die de stad leefbaar en aantrekkelijk houden. Ze vormen de nodige basis voor een gezonde biodiversiteit en het wapen tegen klimaatverandering. Vooral inspireren en aandacht vragen is kern van hun missie, maar als het nodig is wordt ook (juridische) actie gevoerd om bomen te behouden.
> Lucienne van der Lans, vioolbouwer in Dordrecht. Het bouwen van een viool vraagt tijd, veel tijd. Die tijd is nodig om het instrument haar ziel te geven. Zo komt het (klank)hout dat wordt gebruikt voor de viool uit de Alpen en de bomen daar krijgen ruim de tijd om te groeien. Dat groeien gaat net als het drogen langzaam en het vraagt een heel selectief proces om tot instrument te worden verwerkt. Elk onderdeel heeft zijn eigen optimale houtsoort en men heeft er eeuwen over gedaan om tot de juiste keuze te komen. De vioolbouwer is in staat om precies de juiste combinatie vorm te geven en het instrument haar ziel mee te geven.
> Michiel Houtzagers, directeur-bestuurder Zuid-Hollands Landschap. Bomen bezitten een bepaalde aantrekkingskracht door het feit dat ze altijd groeien. Ze roepen emotie op en geven energie die door iedereen verschillend wordt ervaren. Met een bos is iets vreemd aan de hand: bomen beconcurreren elkaar maar staan ook in contact met elkaar en zijn zelfs in staat elkaar te helpen.
> Marco Stam, wethouder sport, wonen en openbare ruimte, sluit de avond af. Dordrecht is eigenlijk een hele groene stad, maar we mogen er nog wel wat trotser op zijn. Er is een kentering merkbaar om zuiniger met bestaande bomen om te gaan.

De prachtige livemuziek tijdens de avond werd verzorgd door Jannum Kruidhof (viool, gitaar) en Ardie van der Knijff (cello).