Het klimaat op straat

11 november 2015

activiteit: Het klimaat op straat

Het klimaat verandert. Dat is ook merkbaar in onze stad. Zware buien zoals in augustus zullen nog heviger worden. De financiële schade is al groot en kan verder oplopen. Langdurige droogte en hitte zullen regenbuien afwisselen. Wat staat ons te doen? DE STAD organiseerde op woensdag 11 november 2015 een avond over dit belangrijke thema.

Nederland, en dus ook Dordrecht, ondervindt duidelijke invloeden van het veranderende klimaat. De tijd van afwachten is voorbij. Een nieuw Deltaprogramma richt zich op klimaatbeheersing van steden. Steeds meer stadsbesturen komen in actie. Openbare ruimten, tuinen en daken moeten vergroenen. Alleen zo kan meer schade worden voorkomen. Wat is de urgentie? Hoe pakken we het aan? Wat kan de individuele burger doen? Op deze avond in De Compagnie wordt veel informatie gewisseld en zullen oproepen tot betrokkenheid klinken.

Anneke van Veen, bestuurslid Stichting De Stad en waterdeskundige, trapte af en leidde de avond waarbij ook de première van de animatie ‘Water tekent de stad’ plaatsvond. De animatie is het resultaat van samenwerking tussen een aantal Dordtse creatieven: illustrator Theo Smit en cineaste Evelyn Jansen, schrijver Wil Boesten, die de teksten heeft verzorgd en de pianiste Hanna Devich, die de muziek heeft gespeeld. Bekijk hier de video!

Jorg Pieneman, gemeente Rotterdam, brengt het probleem in beeld en draagt oplossingen aan. De programmaleider toont een impressie van de  Rotterdamse Adaptatiestrategie. Thomas Jansen en Karin Noeverman vertelden over Dordtse aandachtgebieden. Anneke van Veen interviewde William Nederpelt, projectleider Stadslab Wolkbreuk en gaat met hem het debat met de zaal aan.

Hoe worden bewoners bij de aanpak betrokken? Hiltrud Pötz van atelier GroenBlauw introduceerde hiervoor een prachtig initiatief: de gratis app ‘Huisje Boompje Beter’ met bruikbare tips om je directe omgeving te verbeteren met maatregelen om wateroverlast buitenshuis te voorkomen.(beschikbaar in Google Play en in AppStore).

Foto’s van de avond vind je hier.