Meesterlijk Metselwerk

28 oktober 2017

activiteit: Meesterlijk Metselwerk

Dordtse gevel

In de oude binnenstad van Dordrecht kun je ze nog tegenkomen: die typische geveltjes met het klaverbladmotief. De Dordtse gevels zijn meesterproeven van het metselaarsgilde. Vanaf 1584 legden leerlingen ruim twee eeuwen lang zo hun examen af. Van de circa. honderdvijftig Dordtse gevels zijn er ruim zestig bewaard gebleven.

Het jaarboek 2016 van de Vereniging Oud-Dordrecht besteedt er welverdiende aandacht aan. Medeauteur Jeroen Markusse, architect en bestuurslid van Stichting DE STAD gaf op zaterdag 28 oktober een inleiding over het meesterlijk metselwerk met zijn kunstige profilering. Het betreffende jaarboek is een voortvloeisel uit zijn scriptie voor de TU Delft van een aantal jaar geleden. In twee rondes kon vervolgens iedereen kennismaken met deze bijzondere gevels; auteurs en deskundigen Jeroen Markusse, Loet Megens en Kees Sigmond waren de gidsen tijdens de stadswandelingen. De belangstelling was overweldigend met meer dan 120 deelnemers.

Met dank aan de Vereniging Oud-Dordrecht en Bibliotheek AanZet. Het jaarboek Meesterlijk Metselwerk is hier te bestellen.