Reparaties aan de binnenstad: Grote Markt e.o.

affiche reparatie binnenstad_deel
affiche: Marleen Oud

Recent heeft de gemeente Dordrecht het beeldkwaliteitsplan voor de binnenstad ontwikkeld. Daarin worden een aantal specifieke locaties genoemd die ruimtelijk verbetering behoeven, waaronder de Grote Markt, het Otto Dicke plein en de Visbrug. Stichting DE STAD organiseert debatavonden over deze plekken. Het eerste debat was gewijd aan de grote markt en omgeving.

> Edwin van Son, stedenbouwkundige van de gemeente Dordrecht, analyseerde de huidige situatie.
> Rein Geurtsen, stedenbouwkundige van Rein Geurtsen Urban Design, deed in het verleden onderzoek naar deze locatie en ontwikkelde samen met bouwers een ambitieus plan. De tijd was toen nog niet rijp voor dergelijke ingrepen.
> Andries Lugten, architect van Lugten Malschaert Architecten, presenteerde zijn plan voor de doorsteek door de Tolbrugstraat, die een verbinding tussen Scheffersplein en Nieuwe Haven moet gaan vormen, met een markthal, winkeltjes en stadswoningen.
> Ab Hellinga, architect en bewoner van de Prinsenstraat, toonde zijn stedenbouwkundige visie op het gebied.

Victor Deconinck leidde het forumdebat, waarbij naast de inleiders ook vertegenwoordigers van Vereniging Oud Dordrecht en Stichting DE STAD zitting hadden.