Nieuw boek: ‘Meesterlijk Metselwerk’

Onderwerp: Dordtse gevels

Dordtse gevel

Wat is een Dordtse gevel? Iedereen die een wandeling maakt door de oude binnenstad van Dordrecht zal er wel een paar tegenkomen: die typische geveltjes ‘met de dikke wenkbrauwen’. Boven de eerste verdieping komt het metselwerk met een kunstige profilering naar voren. In de bogen boven de vensters herkennen we een klaverblad met kleine lelies op de punten. Met een beetje geluk is de trapgevel nog aanwezig en zijn ook de ‘kopjes’ onder de boogeinden en in de waterlijsten bewaard gebleven. Behalve in Dordrecht zelf, komt het geveltype ook in een groot deel van de Hollandse delta en het rivierengebied voor, eveneens onder de naam ‘Dordtse gevel’.

De presentatie van het Jaarboek ‘Meesterlijk Metselwerk’ vond plaats op dinsdag 24 oktober 2017 in de Trinitatiskapel. Tijdens deze bijeenkomst heeft auteur Jeroen Markusse – tevens architect en bestuurslid van Stichting DE STAD –  wat verteld over hoe het boek tot stand is gekomen. Charlotte Ritter heeft daarna het eerste exemplaar uitgereikt aan Carlo Huijts, directeur van vereniging Hendrick de Keyser.

Meesterlijk Metselwerk
Hofstraat 10
Dordtse gevel
foto: Allard de Goeij

Zie ook het bericht van Vereniging Oud-Dordrecht en de toelichting op het boek.

Of koop het boek via NAI booksellers.